Ga naar de inhoud

Professionals

Verzuim is vrijwel altijd een signaal dat er meer speelt bij een leerling. Bureau Leerlingzaken zet zich in voor kinderen en jongeren om schooluitval te voorkomen én terug te dringen, want iedere jongere verdient het om onderwijs te krijgen en een diploma te halen.

Verantwoordelijkheden

De directeur van de school is verantwoordelijk voor het juist registreren van het schoolverzuim. Als er sprake is van een vermoedelijk ongeoorloofd verzuim dient de school dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Hierop is het “Meldprotocol voor leerplicht en het Doorstroompunt” van toepassing. Naast dit meldprotocol dient de school ook het zorgwekkend ziekteverzuim tijdig te melden bij de afdeling Jeugd Gezondheidszorg van de GGD en/of de leerplichtambtenaar.

Indien er sprake is van zogenaamd luxe verzuim meldt school dit als de leerling weer op school aanwezig is. Toezicht op de naleving van de Leerplichtwet, de verzuimregistratie, wordt uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs. De Inspectie is bevoegd tot het nemen van maatregelen en het opleggen van sancties aan schooldirecties.

Onderwijsloket Midden-Holland

Het Onderwijsloket bespreekt jongeren die niet meer vanuit de lokale zorgstructuur van een VO-school geholpen kunnen worden. Het gaat hierbij om leerplichtige jongeren van 12 tot 18 jaar, die dreigen voortijdig de school te verlaten. Het Onderwijsloket bespreekt onder andere voor wie een zorgarrangement op de Onderwijs Opvang Voorziening (OOV) gewenst lijkt. Het Onderwijsloket werkt nauw samen met de school en de leerplichtambtenaar.

Het Onderwijsloket is onderdeel van het samenwerkingsverband van de scholen voor voortgezet onderwijs, genaamd Samenwerkingsverband Midden-Holland & Rijnstreek (MH&R scholen).
Het onderwijsloket bestaat uit onderwijsspecialisten van het samenwerkingsverband, de orthopedagoog van de OOV en eventueel externe partners vanuit de jeugdhulp en/of leerplicht.

Het bevorderen van deelname aan het onderwijs van alle leerplichtige leerlingen, het voorkomen van ontsporingen in de schoolloopbaan en het bevorderen dat elke leerling het onderwijs met een startkwalificatie verlaat. Om dit te realiseren is een goede samenwerking tussen leerplicht en de scholen van cruciaal belang.”